Langkau ke kandungan utama

TOPIK 13 : SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

 PENDAHULUAN

Sekolah merupakan salah sebuah pusat penyebaran ilmu dan pengetahuan, manakala persekitaran membawa maksud kawasan di sesuatu tempat. Oleh itu, persekitaran sekolah bermaksud kawasan di sekeliling sesuatu tempat di mana masyarakat yang tinggal berhampiran dengan sesebuah sekolah. Sekolah mestilah mengamalkan sikap tiga dimensi yang mana sekolah perlu bertoleransi dengan ibu bapa serta masyarakat (Seng, T. W, 2005). Ibu bapa dan masyarakat harus berganding bahu dalam mewujudkan suasana sekolah yang lebih baik.

 TIGA ASPEK PERSEKITARAN SEKOLAH, IAITU:

1. Hubungan Sekolah Dengan Masyarakat,

Secara umumnya, hubungan sekolah dengan masyarakat merupakan salah satu jabatan untuk belajar dan mengajar serta tempat menerima dan memberi pelajaran. Istilah ‘sekolah’ merupakan konsep yang luas yang mencakupi lembaga pendidikan formal mahupun lembaga pendidikan tidak formal sedangkan istilah ‘masyarakat’ merupakan konsep yang mengacu kepada semua individu, kelompok dan organisasi yang berada di luar sekolah sebagai lembaga pendidikan. Mulysa (2007:50) menyatakan hubungan sekolah dengan masyarakat pada hakikatnya merupakan satu sarana yang sangat berperanan dalam membina dan mengembangkan peribadi peserta didik di sekolah. Masyarakat dan sekolah adalah saling memerlukan kerana tanpa sekolah, masyarakat tidak boleh mengenal huruf dan tidak mungkin akan berjaya di masa hadapan. Seterusnya, sekolah juga adalah agen perubahan masyarakat. Hal ini dikatakan demikian kerana sekolah memainkan peranan dalam memberi ilmu kepada masyarakat demi kejayaan pada masa akan datang.

2. Guru Dan Ibu Bapa   

  Selain itu, dalam Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025, soal pendidikan anak khususnya yang berkaitan dengan aspek membaca, menulis, mengira dan menaakul, memerlukan kerjasama ibu bapa dan guru dalam usaha menghasilkan pelajar yang berkualiti pada masa hadapan. Ini bermaksud ibu bapa juga perlu mengambil tahu soal pembelajaran, kebolehan, disiplin serta kemajuan anak masing-masing dengan komunikasi rapat dengan guru dan pentadbiran sekolah. Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan Sektor Operasi Pendidikan, Datuk Sufa’at Tumin mengatakan sejajar dengan peningkatan akademik ibu bapa, tanggungjawab mendidik anak bukan lagi tanggungjawab guru sepenuhnya tetapi turut membabitkan ibu bapa dan komuniti setempat termasuk syarikat swasta dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan organisasi bukan kerajaan (NGO). Sarana ibu bapa adalah satu inisiatif kebangsaan bagi meningkatkan penglibatan ibu bapa dengan anak dalam pembelajaran di rumah dan sekolah. Ibu bapa juga diminta melibatkan diri di sekolah secara aktif dan boleh memberi sumbangan dalam pelbagai bentuk termasuk idea, tenaga, kepakaran dan kewangan. Hal ini sudah tentu berlakunya interaksi, perkongsian dan percambahan ilmu dalam mewujudkan hubungan yang bermakna antara ibu bapa, guru dan anak-anak murid.

3.  Isu-Isu Pendidikan Semasa Serta Pendidikan Dan Globalisasi

            Seterusnya, isu-isu pendidikan semasa pula membicarakan mengenai kontroversi dalam dunia pendidikan memandangkan transformasi pesat yang sedang berlaku pada pendidikan di negara kita. Antaranya ialah mengenai pembelajaran abad ke-21. Pembudayaan PAK21 merupakan transformasi penting dalam dunia pendidikan. Dengan semakin banyak seminar dan bengkel yang diadakan di seluruh negara, pembudayaan PAK21 semakin menjadi pilihan pentadbir sekolah dan guru. Bengkel Digital Classroom yang kerap diadakan juga berjaya memacu perkembangan teknologi sebagai alat dalam menjayakan lagi PAK21. Manakala, kewujudan banyak sekolah amanah dan sekolah transformasi juga mencipta peluang dari sudut berbeza, dengan lebih banyak sekolah yang mengambil pendektan baharu yang lebih berani, melalui moving class, ataupun subject based classroom. Justeru itu, warga pendidikan mengharapkan fasiliti di sekolah, terutamanya yang berkaitan tenologi pendidikan dapat ditambahbaik sesuai dengan keperluan dan nilai tambah dalam menjalankan pembelajaran abad ke-21. Selain itu, isu KBAT juga menjadi hal utama dalam dunia pendidikan. Buktinya, pada tahun 2017, negara kita telah menyaksikan pelbagai isu yang berkaitan dengan KBAT. Penggunaan KBAT dalam soalan peperiksaan dan juga buku teks sering diviralkan dan mendapat maklum balas yang berbeza. Tidak kurang juga yang mengatakan sukatan pelajaran baharu KSSM/KSSR yang terlalu tinggi sehingga boleh mendatangkan maklum balas yang pelbagai daripada warga pendidik dan luar sendiri.

KESIMPULAN  

Hubungan mesra yang terbina di antara sekolah dan ibu bapa ini amat digalakkan untuk masa akan datang agar dapat meningkatkan nama dan prestasi sekolah dalam mencapai kejayaan seseorang murid. Seterusnya, hubungan yang terbina di antara sekolah bersama ibu bapa dan masyarakat juga boleh menghasilkan satu produk atau satu kejayaan yang boleh membanggakan semua pihak. Jadi, sebagai ibu bapa dan masyarakat yang prihatin, kita mestilah mengambil hal ini secara serius dengan sentiasa berganding bahu bersama pihak sekolah demi mencapai kejayaan bersama-sama. Diharapkan segala isu-isu yang terjadi menajdi pemangki kepada usaha transformasi pendidikan Malaysia dengan lebih baik.

 RUJUKAN

1. Mohd Fazli Hasan, Suhaida Abdul Kadir & Soaib Asimiran.(2013). Hubungan Persekitaran Sekolah Dengan Penglibatan Pelajar Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Sekolah Menengah (Relationship School Environment With Students Involvement In Co-Curricular Activities In Secondary Schools). Jurnal Pendidikan Malaysia 38(2) (2013): 1-9. http://www.ukm.my/jurfpend/JPM%2038%282%292013/1mohdfadli.pdf


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TOPIK 1 : SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

  PENDAHULUAN     Istilah sosiologi ini berasal daripada perkataan lat in “sosio” bermaksud “berkongsi”.  Istilah ini juga merupakan gabungan perkataan Yunani dan Rom yang bermaksud “pengetahuan mengenai masyarakat” . Kajian sosiologi bermula dengan melakukan permerhatian terhadap kehidupan sosial yang memainkan beberapa peranan asas. Pentingnya kewujudan sesuatu teori adalah hubungan penerangan antara kesan spesifik. Teori dalam sosiologi selalunya berdasarkan kajian empirikal dan tujuannya untuk mengenali serta memahami sebab-musabab berlakunya tingkahlaku sosial. Tambahan lagi, ahli sosiologi selalu mencuba dan bergantung kepada sesuatu kemungkinan andaian. Sebarang teori sosiologi adalah boleh digunakan untuk membuat ramalan yang tepat mengenai tingkahlaku manusia di masa depan. Ahli sosiologi percaya mengenai disiplin sosiologi yang memperlengkapkan tiga kepentingannya. Pertamanya, teori dan ilmu sosiologi dapat meningkatkan kebolehan masyarakat dalam kehid...

TOPIK 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

PENDAHULUAN Menurut Noradanisha (2012), pengurusan boleh ditakrifkan sebagai satu seni bagi melaksanakan proses kerja yang terancang dan dilaksanakan secara bersistematik, teratur serta mempunyai garis panduan tertentu. Ini bermakna sesuatu tugas dapat dilaksanakan dengan berkesan melalui pengurusan. Hal ini dikatakan demikian kerana pengurusan merupakan satu seni atau budaya yang tersusun dalam melaksanakan bidang tugas individu sesebuah organisasi. Menurut Kamus Pelajar Edisi Kedua, pembelajaran dapat didefinisikan sebagai perihal atau proses belajar. Pembelajaran juga bermaksud satu proses memperoleh pengetahuan, kemahiran, sikap dan nilai yang baru. Pengurusan alam pembelajaran yang sistematik di sekolah amat penting dalam memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar dan berkesan. 1. Persediaan Ke Alam Persekolahan  Dari aspek persediaan ke alam persekolahan telah menekankan mengenai peranan guru sebagai pemimpin. Guru perlulah menjadi pemimpin yang...

TOPIK 12 : PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

  PENDAHULUAN Pengurusan murid pelbagai upaya merupakan satu langkah yang diambil untuk membantu murid-murid yang mengalami masalah dalam pembelajaran. Secara amnya, pengurusan murid pelbagai upaya ini lebih terarah kepada program pendidikan khas yang dijalankan ke atas peajar-pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran sama ada secara fizikal atau mental. Pendidikan khas itu sendiri merujuk kepada program yang dibentuk untuk memenuhi keperluan pendidikan murid-murid yang berkeperluan khas. Pendidikan khas juga merujuk kepada satu pendekatan, rancangan pendidikan, strategi, kaedah dan teknik untuk mengajar murid-murid istimewa kerana mereka tidak berupaya untuk mencapai target yang sepatutnya daripada program sekolah aliran perdana.  Tiga Program Pengurusan Murid Pelbagai Upaya: 1. Program pemulihan Program pemulihan diwujudkan atas arahan Kementerian Pelajaran Malaysia yang bertujuan untuk memastikan murid-murid yang menghadapi masalah dalam pembelajaran mampu  b...