PENDAHULUAN
Kaedah Pembelajaran Berasaskan Pelbagai Sumber;
1. Bahan Bercetak
Bahan-bahan pengajaran dan alat bantu mengajar ada berbagai-bagai. Bahan-bahan itu mungkin dalam bentuk buku, carta atau slaid yang dipancarkan pada layar. alat-alat yang menyokong penyampaian pembelajaran diberi nama 'Alat bantu mengajar'. Bahan-bahan cetak merupakan media pendidikan yang paling mudah didapati dan disediakan. Penggunaan bahan cetak sebagai bahan pengajaran tidak terhad asalkan ia menepati objektif. contoh bahan bercetak adalah seperti buku teks, buku kerja, buku fiksyen, buku rujukan, majalah, risalah, jurnal, surat, berita, peta, surat khabar dan nota-nota bercetak. Bahan bercetak ini mengandungi maklumat dalam bentuk perkataan, lukisan dan gambar. Bahan pencetak merupakan salah satu media pengajaran yang memberi rangsangan luar kepada pelajar sama ada memberi ingatan jangka pendek atau jangka panjang. Keberkesanan rangsangan yang diterima oleh murid seperti isi kandungan yang menarik atau berkaitan dengan pengalaman sedia ada murid. Kaedah penyampaian penyampaian guru juga adalah penting dalam merangsang minat murid. Pengalaman yang disimpan dalam stor ingatan jangka panjang adalah penting untuk manusia mengaitkannya dengan pengalaman baru agar memudahkan proses pembelajaran baru berlaku.Bahan bercetak ini memberi maklumat secara langsung kepada murid-murid dan secara langsung ianya akan merangsang deria pemikiran dan penglihatan pelajar secara terus.Bahan pencetak yang dijadikan sumber pengajaran mampu mendedahkan maklumat awal kepada pelajar dan diproses dan disimpan dalam stor ingatan jangka panjang akan memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas.
2. Bahan Elektronik
Bidang yang berkembang dari semasa ke semasa menyebabkan sumber pengajaran dan pembelajaran juga telah muncul dalam pelbagai bentuk. salah satu sumber pengajaran dan pembelajaran yang sering digunakan pada masa kini ialah bahan elektronik. Bahan elektronik terdiri daripada pelbagai bentuk antaranya ialah komputer, filem, television, radio,transparensi, overhead projector, LCD dan pelbagai lagi.Dunia yang semakin maju sekarang telah membawa masuk teknologi dalam pendidikan. Komputer merupakan salah satu jenis bahan elektronik yang sememangnya wajib ada di setiap sekolah. setiap sekolah pada zaman sekarang mempunyai kemudahan makmal komputer kecuali sekolah di kawasan pedalaman. Komputer mempunyai pelbagai perisian di dalamnya. Perisian ini dapat membantu guru dan murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. kelebihan bahan ini ialah boleh memperlihatkan sesuatu lukisan itu lebih jelas dan menarik. Sebagai contoh, seorang guru mata pelajaran sains ingin mengajar mengenai ciri-ciri seekor singa. sudah tentu guru tersebut tidak mampu membawa singa ke sekolah untuk diperlihatkan kepada pelajar. oleh itu, guru tersebut boleh menggunakan komputer dan LCD untuk menunjukkan dengan jelas kepada pelajar ciri-ciri seekor singa.selain itu, penggunaan komputer juga membantu guru mengakses video-video menarik daripada pelbagai laman web untuk dijadikan panduan mengajar dan tarikan kepada murid-murid.
3. Bahan Maujud
Bahan biasanya digunakan di peringkat sekolah rendah bagi subjek sejarah. Ramai guru sejarah mengakui hakikat bahawa bahan maujud adalah kunci penting kepada pengajaran bagi golongan kanak-kanak.Hal ini demikian kerana, kanak-kanak memerlukan pengalaman konkrit untuk memahami istilah ataupun peristiwa sejarah. murid-murid sekolah rendah masih berada dalam peringkat umur 7 tahun hingga 11 tahun iaitu julat umur bagi kebanyakan murid-murid sekolah rendah. bahan maujud ialah model konkrit yang melibatkan konsep sejarah. Menarik kepada beberapa deria serta boleh disentuh dan digerakkan oleh murid-murid. Pada masa sekarang bahan maujud digunakan dalam pengajaran sejarah telah diterima yang boleh diguna pakai sebagai satu kaedah yang akan membantu murid-murid belajar sejarah dengan bermakna. Melalui penggunaan bahan maujud, tahap kefahaman pelajar akan lebih bertambah dengan wujudnya rangsangan luar ke atas motor kasar dan halus seperti tangan ini sekali gus dapat mempertingkatkan daya kreativiti dan pemikiran kritis pelajar. Proses ini berlaku akbit berlaku rangsangan luar yang boleh memberi kesan dan bertindak dengan organ-organ deria. Hasil proses mental dan neurologi yang memperngaruhi pembentukan konsep-konsep yang jelas dan tepat.
KESIMPULAN
Pengajaran dan pembelajaran berasaskan sumber ialah segala usaha guru bagi melengkapkan pendekatan dan strategi pengajaran dengan melibatkan pelajar supaya belajar melalui penggunaan sumber-sumber pembelajaran. Sebagai contoh, Pusat Sumber Sekolah. Pusat sumber menyediakan maklumat perkhidmatan dan keperluan bagi memperkukuhkan pengajaran-pengajaran untuk penguasaan kemahiran asa serta kemahiran maklumat pendidikan ke arah pembentukan masyarakat berbudaya ilmu, gemar membaca dan berkemahiran belajar sepanjang hayat. Selain itu, dapat dirumuskan juga pengurusan sumber terdiri daripada pelbagai jenis sumber yang dapat diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Selain itu, pelajar juga dapat membuat perbandingan antara beberapa kategori sumber maklumat serta mengetahui kriteria untuk memilih bahan atau sumber apabila mereka memerlukan sesuatu bahan untuk pembelajaran. Di samping itu, penggunaan sumber dalam bidang pendidikan mampu meningkatkan kefahaman pelajar terhadap pengajaran yang telah diajar kepada mereka. selain itu juga, guru-guru dapat menyampaikan sesuatu pengajaran dengan lebih berkesan berpandukan kepada sumber sebagau rujukan dalam membuat persediaan mengajar. Sumber manusia merupakan asset terpenting dalam sesebuah organisasi di sekolah. Dalam era globalisasi, persoalan daya saing dan daya tahan sesebuah organisasi menjadi fokus pada masa kini. Sesungguhnya pengurusan sumber manusia turut berupaya memastikan kelestarian sesebuah organisasi.
RUJUKAN
1. Maimunah Binti Nasir. (Februari 2016). Pembelajaran Berasaskan Masalah Dan Amalan Pembelajaran Arah Kendiri Ke Arah Perubahan Kefahaman Murid Tingkatan Enam Dalam Konsep Genetik. https://core.ac.uk/download/pdf/78390012.pdf
2. Tamuri, Ab Halim & Hussin, Nur. (2017). Pendidikan Abad ke 21 Dalam Kepelbagaian Budaya: Cabaran dan Harapan. https://www.researchgate.net/publication/283274408_
Ulasan
Catat Ulasan