Langkau ke kandungan utama

TOPIK 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

PENDAHULUAN

Menurut Noradanisha (2012), pengurusan boleh ditakrifkan sebagai satu seni bagi melaksanakan proses kerja yang terancang dan dilaksanakan secara bersistematik, teratur serta mempunyai garis panduan tertentu. Ini bermakna sesuatu tugas dapat dilaksanakan dengan berkesan melalui pengurusan. Hal ini dikatakan demikian kerana pengurusan merupakan satu seni atau budaya yang tersusun dalam melaksanakan bidang tugas individu sesebuah organisasi. Menurut Kamus Pelajar Edisi Kedua, pembelajaran dapat didefinisikan sebagai perihal atau proses belajar. Pembelajaran juga bermaksud satu proses memperoleh pengetahuan, kemahiran, sikap dan nilai yang baru. Pengurusan alam pembelajaran yang sistematik di sekolah amat penting dalam memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar dan berkesan.

1. Persediaan Ke Alam Persekolahan

 Dari aspek persediaan ke alam persekolahan telah menekankan mengenai peranan guru sebagai pemimpin. Guru perlulah menjadi pemimpin yang mudah didekati kerana ianya boleh memberi keselesaan kepada pelajar untuk belajar. Dari aspek pengurusan alam pembelajaran ini juga bukan hanya tertumpu kepada guru sahaja yang menjadi pendidik tetapi perlu diteliti juga oleh murid-murid. Hasilnya, sesi pembelajaran dalam kelas dapat berjalan dengan lancar.Anak-anak yang bakal menjejak kaki ke alam persekolahan pasti terasa teruja untuk memulakan pembelajaran. Ia merupakan detik terindah buat kanak-kanak kerana akan melangkah kaki ke sekolah untuk mengambil langkah dalam mengejar impian dan cita-cita yang telah tertanam dalam diri mereka sejak dari kecil lagi. Sebelum anak-anak menjejak kaki ke alam persekolahan, penjaga harus memastikan segala persiapan barangan seperti alat tulis, pakaian sekolah, beg sekolah dan pelbagai peralatan yang bakal digunakan pada hari pertama persekolahan disediakan. Bukan itu sahaja, sebelum anak ke alam persekolahan, pastikan anak-anak mempraktikkan dengan mempelajari cara menulis, mengeja dan membaca ketika pembelajaran di tadika. Hal ini akan mempercepatkan lagi proses pembelajaran anak-anak kerana apa yang akan dipelajari di alam persekolahan sudah diperkenalkan kepada mereka di tadika.

 2. Kajian Di Sekolah        

Aksi guru di sekolah juga memainkan peranan dalam memastikan alam pembelajaran berlaku dengan lebih berkesan. Salah satunya mempelbagaikan strategi pengajaran dan pembelajaran. Pada umumnya, strategi pengajaran terbahagi kepada tiga jenis, iaitu strategi pemusatan kepada guru, murid atau bahan. Pemusatan strategi yang dipilih adalah tidak tetap kerana boleh diubah-ubah mengikut keadaan semasa murid. Guru di sekolah mestilah mempunyai strategi yang tersendiri dalam menarik minat pelajar. Guru mestilah menyemaikan sifat yang berunsurkan kebersamaan dalam berkomunikasi dengan pelajar. Selain itu, mempelbagaikan kaedah pengajaran juga merupakan salah satu carayang biasa diamalkan seperti kaedah kumpulan, koperatif, inkuiri, perbincangan, perbincangan, kuliah dan sebagainya. Guru perlulah mendalami pelbagai kecenderungan kaedah pengajaran yang disukai oleh pelajar. Seterusnya, peranan kognitif dalam pengajaran dan pembelajaran. Keupayaan kognitif harus diperkaya melalui pelbagai teknik pengajaran. Fungsi kognitif seperti persepsi, memori bahasa dan pemikiran berkomunikasi, penaakulan, membuat keputusan dan aspek kecerdasan, emosi dan kesedaran adalah antara topik yang menyentuh pembelajaran. Beberapa komponen telah dikenal pasti dalam pengajaran dan pembelajaran, iaitu motivasi guru, ilmu pengetahuan subjek yang diajar, kesediaan pelajar dari segi mental dan sosioemosi serta bahan bantu mengajar yang berkesan.

 3. Aksi Guru Di Sekolah Dan Refleksi

Aksi guru di sekolah juga merupakan aspek yang penting dalam pengurusan alam pembelajaran. Antara aksi guru yang penting adalah setiap guru perlulah mempunyai strategi yang tersendiri dalam menarik minat pelajar. Seterusnya adalah sekolah perlulah mempunyai alat bantu mengajar yang mencukupi dan lengkap dengan menggunakan teknologi moden. Alat bantu mengajar yang menarik dapat memupuk minat pelajar untuk belajar dengan lebih bersungguh-sungguh. Contohnya guru boleh menggunakan slaid untuk mengajar agar murid tidak bosan dengan kaedah yang sama iaitu hanya menulis di papan putih. Selain itu, guru perlulah bijak mengambil kesempatan untuk mengetahui latar belakang pelajar dari sistem maklumat pelajar tetapi hendaklah dengan tujuan yang baik. Contohnya, guru mengetahui latar belakang pelajar hanya untuk menyusun strategi pembelajaran bagi membantu murid agar cepat memahami sesuatu topik yang dibincangkan. Akhir sekali, pihak sekolah perlu melahirkan banyak pelajar yang cemerlang dalam bidang akdemik mahupun bidang kokurikulum. 

 KESIMPULAN

Peranan guru pada masa kini semakin mencabar dan para guru perlulah menguasai semua aspek pengurusan secara menyeluruh dalam mengurus para pelajar, bilik darjah, dan sekolah. Pengurusan alam pembelajaran ini perlu dititikberatkan oleh para guru supaya minat pelajar dapat dipupuk dan sekaligus meningkatkan prestasi pelajar-pelajar tersebut. Jadi, tugas guru sebagai seorang pengurus di dalam kelas adalah sangat penting. Hal ini dikatakan demikian kerana kecekapan guru dalam menjalankan tugas sebagai pengurus akan dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih berkesan.

RUJUKAN

1. Khairul Azhar Mat Daud, Md. Baharuddin Abdul Rahman & Mohd Ali Samsudin. E-Solms: Kajian Tentang Tahap Pembelajaran Terarah Melalui Sistem Pengurusan Pembelajaran Berorientasikan Pelajar. http://umkeprints.umk.edu.my/2849/1/artikel%20Teniat%20FTKW.pdf

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TOPIK 1 : SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

  PENDAHULUAN     Istilah sosiologi ini berasal daripada perkataan lat in “sosio” bermaksud “berkongsi”.  Istilah ini juga merupakan gabungan perkataan Yunani dan Rom yang bermaksud “pengetahuan mengenai masyarakat” . Kajian sosiologi bermula dengan melakukan permerhatian terhadap kehidupan sosial yang memainkan beberapa peranan asas. Pentingnya kewujudan sesuatu teori adalah hubungan penerangan antara kesan spesifik. Teori dalam sosiologi selalunya berdasarkan kajian empirikal dan tujuannya untuk mengenali serta memahami sebab-musabab berlakunya tingkahlaku sosial. Tambahan lagi, ahli sosiologi selalu mencuba dan bergantung kepada sesuatu kemungkinan andaian. Sebarang teori sosiologi adalah boleh digunakan untuk membuat ramalan yang tepat mengenai tingkahlaku manusia di masa depan. Ahli sosiologi percaya mengenai disiplin sosiologi yang memperlengkapkan tiga kepentingannya. Pertamanya, teori dan ilmu sosiologi dapat meningkatkan kebolehan masyarakat dalam kehid...

TOPIK 12 : PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

  PENDAHULUAN Pengurusan murid pelbagai upaya merupakan satu langkah yang diambil untuk membantu murid-murid yang mengalami masalah dalam pembelajaran. Secara amnya, pengurusan murid pelbagai upaya ini lebih terarah kepada program pendidikan khas yang dijalankan ke atas peajar-pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran sama ada secara fizikal atau mental. Pendidikan khas itu sendiri merujuk kepada program yang dibentuk untuk memenuhi keperluan pendidikan murid-murid yang berkeperluan khas. Pendidikan khas juga merujuk kepada satu pendekatan, rancangan pendidikan, strategi, kaedah dan teknik untuk mengajar murid-murid istimewa kerana mereka tidak berupaya untuk mencapai target yang sepatutnya daripada program sekolah aliran perdana.  Tiga Program Pengurusan Murid Pelbagai Upaya: 1. Program pemulihan Program pemulihan diwujudkan atas arahan Kementerian Pelajaran Malaysia yang bertujuan untuk memastikan murid-murid yang menghadapi masalah dalam pembelajaran mampu  b...