PENDAHULUAN
Tingkah laku adalah apa yang dilakukan atau diperkatakan oleh seseorang
individu. Tingkah laku juga semua tindakan manusia yang boleh diperhati, diukur
dan dinilai dan sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau
tidak,secara sedar atau separa sedar. Pengurusan tingkah laku boleh
ditakrifkan sebagai satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku
bermasalah kesatu matlamat yang telah ditetapkan dengan teknik yang sesuai. Jenis tingkah laku dibahagikan kepada
dua iaitu tingkah laku positif dan tingkah laku negatif. Tingkah laku
positif merupakan tingkah laku yang baik untuk perkembangan mereka kerana
dengan adanya tingkah laku ini mereka akan lebih bersemangat untuk melibatkan
diri dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Manakala tingkah laku negatif merupakan
tingkah laku yang mampu memberikan masalah dan menganggu proses pengajaran dan
pembelajaran dalam kelas. Mereka ini kebiasaannya suka menganggu rakan lain dan
sering memberontak dalam kelas. Disiplin ialah peraturan atau undang-udang
yang bertujuan untuk membentuk para pelajar selari dengan kehendak agama,
norma-norma masyarakat dan undang-undang sesebuah negara.
Strategi-strategi yang boleh dilaksanakan untuk menangani masalah disiplin berdasarkan pendekatan berikut :
i) Pendekatan positif (galakan dan pujian)
Pendekatan
positif merupakan suatu ransangan yang diberikan kepada pelajar supaya tingkah
laku diulangi atau dilakukan akan diperkuatkan lagi (Mohd Saad, 2011).
Pendekatan positif terbahagi kepada dua iaitu Verbal (pujian dan galakan) dan Non-verbal (sentuhan dan senyuman). Pendekatan
positif menggalakkan suasana pujian
berbanding hukuman kerana pujian mempunyai kuasa motivasi yang kuat. Guru yang
baik dan berkesan adalah guru yang menggunakan pujian bagi menarik minat dan
merangsang penglibatan pelajar dan pengajarannya. Menggunakan pujian adalah
strategi penting bagi membina keyakinan diri dan harga diri pelajar. Contoh
tindakan yang boleh diambil dalam strategi pendekatan positif ialah Memberi
pujian kepada murid yang menyiapkan tugasan dengan baik. Perasaan berjaya dan
diiktirafkan akan mengurangkan masalah disiplin. Seterusnya Bersifat
adil, tegas dan saksama ketika menyelesaikan masalah disiplin. Guru tidak harus
menggunakan ugutan. Selain itu, Cuba meluangkan masa untuk mendengar masalah
murid. Sesi kaunseling harus dijalankan.
ii) Pendekatan pencegahan
Pendekatan
pencegahan merupakan pendekatan yang mampu mengurangkan salah laku pelajar, Di
samping mampu untuk menerapkan nilai keislaman dalam diri pelajar. Selain itu,
pendekatan ini mengamalkan pendekatan Islam yang merupakan teras kepada
penyelesaian masalah terutamanya dalam menangani salah laku pelajar yang
beragama islam (mohamed sharif et al. 2003). Amalan pendekatan islam oleh
kaunselor muslim di sekolah dilihat menjadi satu keperluan memandangkan senario
salah laku disiplin pelajar yang semakin membimbangkan. Langkah pencegahan yang
boleh doambil ialah memenuhi ruang kosong pelajar. guru hendaklah memastikan
semua pelajar sentiasa memenuhi masa mereka dengan tugasan yang berfaedah iaitu
dengan memberi kerja tambahan kepada pelajar-pelajar yang cerdas dan memberi
layanan individu kepada pelajar yang lemah. seterusnya , memastikan pelajar
tidak akan bosan dan mengurangkan risiko melakukan masalah disiplin. Selain itu
mengalakkan penyertaan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran
hendaklah sentiasa digalakkan supaya mereka tidak berasa bosan dan gelisah. Langkah
pencegahan seterusnya ialah perhubungan yang baik antara guru dengan murid.
guru hendaklah menghormati pelajar- pelajar seperti manusia biasa serta memberi
layanan yang baik yang diberikan akan merapatkan perhubungan guru dengan
pelajar. perhubungan yang rapat ini boleh menghindarkan para pelajar daripada
menimbulkan masalah. guru haruslah memberi perhatian terhadap perbezaan
individu dan kaedah mengajar hendaklah berlainan agar sejajar dengan kebolehan
pelajar supaya mereka tidak berasa disisihkan. Langkah pencegahan terakhir ialah
Elakkan Penderaan kerana hukuman dera tidak seharusnya digunakan. Hal ini
demikian kerana Ia akan menimbulkan perasaan benci kepada guru serta perasaan
dendam dan benci ini boleh membawa kepada masalah disiplin yang lebih teruk
lagi. Jika hukuman dera terpaksa dilakukan demi kebaikannya, pelajar berkenaan
haruslah diberi peluang untuk menafikan tuduhan itu. Oleh itu, guru haruslah
bermesra dengan pelajar tetapi tegas dan tenang apabila berhadapan dengan
mereka.
iii)
Pendekatan pemulihan
Pendekatan
yang memberi fokus kepada kekurangan atau masalah yang dapat dikenal pasti dari
semasa ke semasa, langkah mengatasi dijalankan dengan harapan pelajar mengubah
kelakuannya untuk mengelakkan berlaku peristiwa krisis. Pendekatan pencegahan
oleh kaunselor Muslim dalam menangani salah laku pelajar ini wajar disepadukan
dengan pendekatan pemulihan malah pendekatan perkembangan yang merupakan aspek
penting untuk pembangunan potensi diri pelajar khususnya dan secara langsung
mampu mengurangkan kes salah laku serta dapat mewujudkan persekitaran sekolah
yang selamat. Kaedah pemulihan yang menekankan aspek spiritual dan dalaman
pelatih, selain kaedah yang berbentuk fizikal dan kemahiran ilmu iaitu
Pihak sekolah serta kaunselor sekolah perlu mempergiatkan usaha dalam menangani
salah laku pelajar secara efektif melalui program pencegahan yang bersifat
holistik dan seimbang meliputi aspek intelek, jasmani, emosi, dan rohani agar
dapat melahirkan pelajar yang berdisiplin, beriman dan beramal soleh. Selain itu,
Kaedah kaunseling kelompok, mentor mentee dan usrah dalam proses pemulihan yang
dijalankan dengan prinsip kasih sayang dan kebersamaan.
1. Anney
Zaharazilah Binti Yunus. (2012)Tahap Pengetahuan Dan Amalan
Pengurusan Disiplinpelajar Dalam Kalangan Guru Disiplin Di Sekolah Menengah
Kebangsaan Daerah Segamat.Universiti Teknologi Malaysia https://www.academia.edu/35819313/RUJUKAN_KAJIAN_DISIPLIN
Ulasan
Catat Ulasan